Instruire Cuprins Cap.ant. Cap.crt. Pag.ant. Pag.urm. Cap.urm.

Transportul frigorific naval

Clasificarea navelor frigorifice destinate transportului de marfuri perisabile:

- Nave ale flotei de pescuit si prelucrarea pestelui;
- Traulere (nave pentru capturarea pestelui);
- Nave pentru prelucrarea pestelui;
- Nave pentru receptia si transportul pestelui.
- Nave ale flotei maritime si fluviale de transport frigorific;
- Pentru produse refrigerate (fructe, legume, oua, peste refrigerat, subproduse);
- Pentru produse congelate (carne, peste, produse congelate diverse).
- Nave pentru transporturi combinate (marfuri generale si marfuri perisabile la temperaturi scazute).

Volumul magaziilor frigorifice reprezinta cca. 40% din volumul total al navei.

Temperatura aerului in magaziile navei variaza intre (-30…+15)°C.

Temperaturile de vaporizare pe nave pot sa ajunga pana la (-30…-40)°C.

Conditiile optime pentru transportul produselor pe nave sunt prezentate in tabelul alaturat.

Produsul transportat

Volumul specific

[m3/t]

Limite de temp.

[°C]

Umiditate relativa

[%]

Necesitatea ventilatiei

Peste congelat in blocuri

1,8…2,2

-18…-8

100…70

Nu

Carne congelata

2,6

-18…-8

95…70

Nu

Unt

2,1

-18…-4

90…85

Nu

Subproduse din carne

2,3

-3…+3

95…70

Nu

Carne refrigerata

3,5

-3…+1

90…70

Nu

Oua in lazi

3,0

-1…+1

80…70

Da

Fructe in lazi

2,8

-1…+4

85…70

Da

Legume

4,0

-1…+6

90…70

Da

Cateva dintre particularitatile pe care trebuie le prezinta navele frigorifice si instalatiile frigorifice ale acestora sunt urmatoarele:

- Viteza de croaziera trebuie sa fie mai mare decat a cargourilor pentru marfuri generale, in vederea reducerii duratei transportului;
- Izolatiile frigorifice reduc spatiul util al magaziilor frigorifice, deci trebuie ales un material foarte bun izolator, iar executia trebuie sa fie foarte corect realizata, evitand formarea puntilor termice;
- Instalatia frigorifica trebuie sa fie foarte compacta, sigura in functionare si automatizata, pentru a ocupa un spatiu redus, pentru a prezenta o greutate specifica imbarcata mica si pentru a necesita un personal de intretinere redus;
- Spre deosebire de spatiile frigorifice terestre, cele navale se umplu complet, nu se lasa spatii de circulatie si raman inchise pe toata durata transportului;
- Compresoarele se vor amplasa in spatii izolate de compartimentul masinilor principale (cu exceptia R22), iar aceste spatii vor fi etanse pentru gaze, foarte bine ventilate (40 de schimburi pe ora in cazul amoniacului si 20 de schimburi pe ora in cazul freonilor), vor prezenta doua usi cat mai departate una de alta si nu vor comunica in nici un fel cu spatii de uz social;
- Compresoarele se vor amplasa in planul longitudinal al navei, deoarece inclinarile la ruliu pot fi de 3…4 ori mai mari decat cele de tangaj;
- Conductele de aspiratie si refulare vor prezenta armaturi de inchidere;
- Intre conductele de aspiratie si refulare se vor prevedea supape de siguranta care sa retrimita vaporii refulati la aspiratie in caz de crestere a presiunii de refulare;
- Racitoarele de aer cu vaporizare directa trebuie executate in constructii sudate;
- Aparatele si recipientele care contin agent frigorific trebuie prevazute cu dispozitive pentru golire in caz de avarie;
- Trebuie sa existe cel putin doua compresoare capabile sa asigure fiecare puterea frigorifica necesara, la o functionare neintrerupta 24 h pe zi;
- Trebuie sa existe cel putin doua pompe pentru circulatia apei de racire;
- Navele de congelare si transport a pestelui trebuie sa prezinte scheme frigorifice flexibile care sa permita functionarea in doua trepte pentru congelare, respectiv o treapta pentru transport;
- Condensatoarele si vaporizatoarele trebuie sa functioneze corect in conditiile de oscilatii specifice:
- Condensatoarele sunt prevazute cu conducte pentru colectarea lichidului la ambele capete;
- Vaporizatoarele si celelalte recipiente au pereti interiori despartitori pentru a evita acumularea lichidului la unul din capete;
- In cazul utilizarii apei de mare pentru racire se vor lua masuri particulare pentru evitarea corodarii:
     - Tevile se vor realiza din alama;
     - Se vor utiliza electrozi de sacrificiu din Zn;
- Se pot utiliza urmatoarele sisteme de racire:
     - Racirea directa - consumuri reduse de energie; scheme complexe de distributie a agentului frigorific; posibilitatea pierderii unor mari cantitati de agent in cazul unor neetanseitati;
     - Racirea indirecta (cu saramura) - au racitoare cu racire intensiva cu aripioare, care diminueaza spatiile de depozitare; siguranta in functionare mai buna; volum redus de agent frigorific; reglare si automatizare usoara; consum de energie mai mare cu cca. 5…6% fata de racirea directa; necesitatea unor aparate suplimentare (consumuri suplimentare de energie, metal si spatiu); uscarea mai accentuata a produselor datorita diferentelor de temperatura mai ridicate;
     - Racirea cu aer - consum redus de metal; volum redus de agent frigorific; asigura distributia uniforma a temperaturii in magaziile frigorifice; permite topirea periodica si evacuarea in exterior a ghetii depuse pe vaporizatoare, care sunt amplasate in afara camerelor frigorifice; consumul de energie creste cu 20…25% fata de racirea directa (datorita ventilatoarelor si patrunderilor de caldura prin tubulatiri; uscare intensa a produselor
- In timp instalatiile frigorifice navale au evoluat de la racirea indirecta cu amoniac la racirea directa cu freoni (in special R22);
- Pe navele de pasageri si mixte nu se admite utilizarea amoniacului;

Instruire Cuprins Cap.ant. Cap.crt. Pag.ant. Pag.urm. Cap.urm.