Instruire Cuprins Cap.ant. Cap.crt. Pag.ant. Pag.urm. Cap.urm.

Transportul frigorific pe calea ferata

Exista trei variante de transport frigorific feroviar:

- Vagoane refrigerente;
     - Sunt racite cu gheata hidrica, gheata carbonica sau cu agenti criogenici (azot lichid, CO2 lichid);
     - Prezinta avantajul unor costuri reduse de exploatare;
- Vagoane frigorifice;
     - Sunt prevazute cu agregate frigorifice cu compresor, functionand cu freoni;
     - Asigura conditii mai bune pentru pastrarea produselor;
     - Racirea este asigurata de doua agregate frigorifice actionate de motoare electrice, ampasate sub caroseria vagoanelor, cate unul la fiecare capat;
     - Condensatorul este racit fortat cu aer in timpul deplasarii vagonului;
     - Pentru linii feroviare neelectrificate, sursa de energie electrica este un motor Diesel cuplat direct pe un generator de curent alternativ trifazic;
     - Se asigura temperaturi de pana la -20°C, la o temperatura de 30°C a aerului exterior;
     - O varianta o reprezinta un ansamblu de 5 vagoane dintre care 4 sunt frigorifice, iar unul este centrala electrica si compartimentul pentru personal;
- Trenuri frigorifice;
     - Asigura viteza mare de livrare a marfurilor;
     - Se reduce numarul de curse cu vagoane goale;
     - Se pot asigura temperaturi apropiate de cele din frigorifere;
     - Se compune din 23 de vagoane din care 20 pentru transportul produselor, unul pentru centrala electrica, unul pentru centrala frigorifica si unul pentru personal;
     - Vagoanele utilitare se amplaseaza la mijloc, iar cele pentru marfa sunt amplasate simetric fiind racordate la magistrala de saramura;
     - Izolatia este realizata din mipora cu grosimi de 193mm pentru pereti; 236mm pentru plafon si 112mm pentru podea;
     - Coeficientul global de transfer termic calculat este de 0,37W/(m2K), iar cel realizat practic este de cca. 0,46…0,75 W/(m2K);
     - Racirea vagoanelor se realizeaza cu baterii de tavan cu tevi nervurate, iar topirea ghetii se realizeaza eletric, fiecare vagon avand o instalatie de incalzire de 6kW;
     - Exista tubulaturi de circulatie a aerului si uniformizarea temperaturii, amplasat la partea superioara a vagoanelor;
     - Instalatia frigorifica pentru racirea saramurii are o putere frigorifica de cca. 1000kW, la t0=-15°C si tk=+30°C;
     - Masurarea temperaturii in vagoane se realizeaza centralizat in vagonul centrala frigorifica;
     - Personalul de intretinere este redus (3 persoane fata de unul pentru fiecare vagon in cazul vagoanelor frigorifice).

Instruire Cuprins Cap.ant. Cap.crt. Pag.ant. Pag.urm. Cap.urm.