Exista trei variante de transport frigorific feroviar:
- Vagoane refrigerente;
- Sunt racite cu gheata hidrica, gheata carbonica sau cu agenti criogenici (azot lichid, CO2 lichid);
- Prezinta avantajul unor costuri reduse de exploatare;
- Vagoane frigorifice;
- Sunt prevazute cu agregate frigorifice cu compresor, functionand cu freoni;
- Asigura conditii mai bune pentru pastrarea produselor;
- Racirea este asigurata de doua agregate frigorifice actionate de motoare electrice, ampasate sub caroseria vagoanelor, cate unul la fiecare capat;
- Condensatorul este racit fortat cu aer in timpul deplasarii vagonului;
- Pentru linii feroviare neelectrificate, sursa de energie electrica este un motor Diesel cuplat direct pe un generator de curent alternativ trifazic;
- Se asigura temperaturi de pana la -20°C, la o temperatura de 30°C a aerului exterior;
- O varianta o reprezinta un ansamblu de 5 vagoane dintre care 4 sunt frigorifice, iar unul este centrala electrica si compartimentul pentru personal;
- Trenuri frigorifice;
- Asigura viteza mare de livrare a marfurilor;
- Se reduce numarul de curse cu vagoane goale;
- Se pot asigura temperaturi apropiate de cele din frigorifere;
- Se compune din 23 de vagoane din care 20 pentru transportul produselor, unul pentru centrala electrica, unul pentru centrala frigorifica si unul pentru personal;
- Vagoanele utilitare se amplaseaza la mijloc, iar cele pentru marfa sunt amplasate simetric fiind racordate la magistrala de saramura;
- Izolatia este realizata din mipora cu grosimi de 193mm pentru pereti; 236mm pentru plafon si 112mm pentru podea;
- Coeficientul global de transfer termic calculat este de 0,37W/(m2K), iar cel realizat practic este de cca. 0,46…0,75 W/(m2K);
- Racirea vagoanelor se realizeaza cu baterii de tavan cu tevi nervurate, iar topirea ghetii se realizeaza eletric, fiecare vagon avand o instalatie de incalzire de 6kW;
- Exista tubulaturi de circulatie a aerului si uniformizarea temperaturii, amplasat la partea superioara a vagoanelor;
- Instalatia frigorifica pentru racirea saramurii are o putere frigorifica de cca. 1000kW, la t0=-15°C si tk=+30°C;
- Masurarea temperaturii in vagoane se realizeaza centralizat in vagonul centrala frigorifica;
- Personalul de intretinere este redus (3 persoane fata de unul pentru fiecare vagon in cazul vagoanelor frigorifice).