Cuprins | Cap.ant. | Cap.crt. | Pag.ant. | Pag.urm. | Cap.urm. |
---|
Compresoarele deschise cu multiplicator separat, ca cel din figura 1.29, au aparut in ordine cronologica primele, avand la inceput doua trepte de comprimare.
Varianta a 1 – arbore din otel aliat; 2 – lagare palier; 3 – element frictiune din carbon; 4 – carter inferior; 5 – rotor din otel aliat |
Primii agenti frigorifici utilizati in aceste compresoare au fost R11, R12, R114, R500, R502 si R22.
Cele mai importante caracteristici ale acestor compresoare sunt urmatoarele:
- caterul este realizat din fonta oteloasa avand doua parti suprapuse, ambele avand cate o suprafata plana pentru montarea unei garnituri orizontale;
- rotoarele sunt in general inchise avand paletele ascunse in interior si fiind realizate in una din urmatoarele variante:
- labirintii (o parte fixa din aluminiu si una rotitoare din otel) etanseaza zona de presiune ridicata fata de cea de presiune scazuta, fiind strabatute de un debit foarte scazut de agent frigorific, avand si rolul de a impiedica uleiul din circuitul de ungere sa patrunda in compresor;
- garnitura mecanica are o constructie asemanatoare cu cea a compresoarelor deschise cu piston si etanseaza interiorul compresorului de exterior;
- pompa de ulei este montata la celalalt capat al arborelui, iar rotile dintate sunt imersate in baia de ulei aflata in partea inferioara a carterului;
- circuitul de ungere are urmaatoarele elemente principale:
- pompa de ulei cu roti dintate;
- filtru foarte fin;
- canalele de curgere a uleiului;
- punctele in care se realizeaza ungerea;
- supapa pentru reglarea presiunii de ungere;
- rezistenta electrica pentru degazarea uleiului;
- schimbator de caldura pentru racirea uleiului (racitor de ulei);
- pompa de ungere electrica, pentru asigurarea ungerii la pornire si in perioadele de oprire;
- cuplajul multiplicatorului exterior este realizat din doua mansoane danturate, montate pe cei doi arbori (al compresorului si al multiplicatorului) si dintr-o piesa intermediara de forma cilindrica avand dantura interioara.
Ansamblul este inchis si lucreaza intr-o baie de ulei.
Varianta de compresor din figura 1.30 prezinta un carter avand forma simplificata, roti mai simple, iar in difuzoare pot sa existe optional si palete.
Varianta b. 1 – stator din fonta oteloasa cu granulatie fina; 2 – rotor din aliaj de aluminiu; 3 – pompa de ulei; 4 – dispozitiv de prerotire; 5 – garnitura mecanica; 6 – cuplaj elastic |
- La intrarea in primul rand de roti poate sa existe un dispozitiv mobil de reglare a debitului, denumit si dispozitiv de prerotire.
- Ungerea se realizeaza cu ajutorul unei pompe centrifugale.
Cuprins | Cap.ant. | Cap.crt. | Pag.ant. | Pag.urm. | Cap.urm. |
---|