Instruire Cuprins Cap.ant. Cap.crt. Pag.ant. Pag.urm. Cap.urm.

Asigurarea circulatiei uleiului de ungere in instalatiile cu freoni

Intstalatiile cu freoni prezinta particularitatea ca acestia sunt miscibili cu uleiul de ungere, ceea ce ingreuneaza separarea acestuia din agentul frigorific in separatoarele de ulei SU si antrenarea acestuia in instalatie.

Din punct de vedere al circulatiei uleiului, instalatia trebuie sa respecte doua conditii:

- Debitul de ulei antrenat in circuit sa fie egal cu cel reintors in compresor;
- Concentratia uleiului reintors in carter sa fie apropiata de cea a uleiului din carter.

Daca se prevad pante corecte ale conductelor, va fi asigurata prima conditie.

Daca in carter se intoarce in loc de ulei, un amestec de ulei si freon, uleiul va spuma datorita vaporizarii freonului, produsa de vacuumul creat prin deplasarea pistoanelor. In acest caz apar grave probleme de ungere.

Pentru evitarea acestui neajuns, se poate monta un schimbator de caldura regenerativ de tip lichid-vapori, care subraceste lichidul.

Subracirea lichidului poate determina vaporizarea freonului din uleiul de ungere.


Instalatie cu subracire regenerativa
1-compresor; 2-condensator; 3-rezervor; 4-subracitor;
5-vaporizator; 6-ventil de reglaj termostatic

In general aspectele de care trebuie sa se tina seama la proiectarea circuitului instalatiilor cu freoni sunt urmatoarele:

- Alimentarea corecta cu agent a vaporizatoarelor;
- Reducerea caderilor de presiune pe circuitul frigorific;
- Evitarea acumularii uleiului intr-o zona a instalatiei;
- Prevenirea posibilitatii de patrundere a agentului frigorific lichid in compresor in timpul opririi instalatiei.

Pentru instalatiile mici si medii, functionand cu freoni este bine sa se tina seama de urmatoarele recomandari:

1. Pentru evitarea vaporizarii agentului in conductele de lichid, datorita caderilor de presiune, este recomandata subracirea cu cca 5°C pentru o denivelare de 3m intre K si VL;

2. Viteza vaporilor in conducta de refulare trebuie sa fie suficient de mare pentru a antrena picaturile de ulei, evitand acumularea acestora. Se recomanda minim 6m/s in cazul conductelor verticate si minim 3,5 m/s in cazul conductelor orizontale;

In cazul in care condensatorul este departe de compresor, pot interveni urmatoarele situatii prezentate in imagine:


Legarea conductei de refulare
intre compresor (1) si condensator (2)
a-acelasi nivel, sau condensatorul sub compresor;
b-diferenta de nivel sub 8m;
c-diferenta de nivel peste 8m.
a) panta conductei de refulare va fi orientata spre condensator, pentru usurarea curgerii uleiului;
b) pe conducta de refulare se vor prevedea zavoare hidraulice care sa impiedice intoarcerea uleiului spre compresor;
c) pe conducta de refulare se vor prevedea zavoare hidraulice duble care sa impiedice intoarcerea uleiului spre compresor.

Pot apare situatii in care doua sau mai multe compresoare sa refuleze intr-un acelasi compresor, caz in care se recomanda legarea refularii compresoarelor ca in figura.


Legarea conductei de refulare intre
mai multe compresoare (1) si un singur condensator (2)
a-condensatorul sub compresoare;
b-condensatorul deasupra compresoarelor

Pot sa apara situatii in care mai multe compresoare sa fie legate in paralel de mai multe condensatoare, caz in care se recomanda ca legarea sa se efectueze ca in figura.


Legarea conductelor de refulare
intre mai multe compresoare (1) si mai multe condensatoare (2)
a-compresoarele deasupra condensatoarelor;
b-compresoarele sub condensatoare.

Alimentarea vaporizatoarelor este preferabil sa se realizeze pe la partea superioara, deoarece astfel este posibila evacuarea odata cu lichidul si a uleiului, care se va putea intoarce spre carter.

In acest caz este recomandata (obligatorie) amplasarea vaporizatorului deasupra compresorului;

Daca se utilizeaza mai multe vaporizatoare se recomanda legarea acestora ca in figura.


Legarea in serie a vaporizatoarelor formate din mai multe baterii

Conducta de aspiratie (de la vaporizator la compresor) asigura pe langa circulatia vaporilor si intoarcerea uleiului in carter.

In mod normal reintoarcerea uleiului este asigurata daca se asigura caderi de presiune de maxim 0,5…1K si o viteza a vaporilor de maxim 8 m/s;

Cateva situatii particulare cand vaporizatorul este amplasat sub compresor, sunt prezentate in imagine si sunt caracterizate de prezenta unui zavor hidraulic (sifon);


Legarea conductei de aspiratie cand vaporizatorul este amplasat sub compresor
a-diferenta de nivel de 3…7m
1-compresor, 2 condensator, 3-schimbator intern de caldura,
4-vaporizator, 5-ventil de reglaj termostatic, 6-sifon;
b-diferenta de nivel sub 3m
1-conducta de aspiratie de diametru normal,
2-conducta de aspiratie de diametru micsorat (accelerarea vaporilor);
3-bulbul ventilului de reglaj;
c-diferenta de nivel peste 7m
1-compresor, 2-zavor hidraulic

O alta situatie particulara, reprezentata in imagine, este cea a functionarii mai multor vaporizatoare in paralel pe o conducta de aspiratie comuna.


Legarea mai multor vaporizatoare in paralel pe o conducta de aspiratie comuna

Situatiile prezentate descriu in principiu toate cazurile uzuale intalnite in practica exploatarii instalatiilor frigorifice cu comprimare mecanica de vapori, functionand cu freoni.

Instruire Cuprins Cap.ant. Cap.crt. Pag.ant. Pag.urm. Cap.urm.