Cuprins Cap.ant. Cap.crt. Pag.ant. Pag.urm. Cap.urm.

1.4.1. Compresorul cu palete in rotor

Este un compresor volumic, utilizat in tehnica frigului inca din anii 1930, dar care datorita problemelor legate de materialele componente nu a suferit dezvoltari ulterioare.

Partea principala a masinii este reprezentata de un stator cilindric in interiorul caruia se invarte un rotor excentric, tangent la cilindru, asa cum se observa in figura 1.20.

Fig. 1.20. Schema compresorului cu palete in rotor

1 – cilindru; 2 – piston rotativ; 3 – lamele culisante; 4 – spatiu de refulare;

5 – spatiu de aspiratie; 6 – arbore; 7 – inele pentru limitarea cursei

Rotorul are prevazute canale radiale in care paletele pot sa culiseze liber sub efectul fortei centrifugale, pe care o imprima rotorul.

Noile materiale descoperite in industria aeronautica si posibilitatea de a se prelucra in serie profile complexe, pot sa asigure din nou succesul acestor tipuri de masini. Firma Rotocold din Marea Britanie, realizeaza asemenea compresoare, special pentru tehnica frigului si a adus cateva imbunatatiri dintre care se mentioneaza:

Realizarea paletelor din materiale compozite (polimeri aromatici si fibra de sticla), usoare si rezistente, ceea ce permite atingerea de turatii ridicate (viteza periferica de cca. 25 m/s);

Acoperirea paletelor cu un material autolubrifiant (teflon), asigura functionarea corecta si in cazul unei defectiuni pe circuitul de ulei;

S-a realizat un dispozitiv de protectie impotriva loviturilor hidraulice, prin echiparea compresorului cu o placa mobila situata la extremitatea rotorului, mentinuta in pozitie normala de resorturi. O eventuala suprapresiune datorata prezentei lichidului, deplaseaza placa mobila si astfel masina este protejata impotriva oricaror defectiuni mecanice;

Uleiul de ungere este preluat dintr-un separator de ulei (la presiune ridicata) si injectat intr-un dublu circuit intern. Primul alimenteaza garnitura mecanica asigurand ungerea si racirea acesteia, ungerea rulmentului din fata si ungerea unei fete a rotorului. Al doilea circuit asigura ungerea rulmentului din spate si ungerea celei de-a doua fete a rotorului. Acest mod de functionare elimina necesitatea utilizarii unei pompe de ulei, ceea ce simplifica mult constructia;

Reglarea puterii frigorifice, in lipsa unui dispozitiv specializat, se realizeaza fie prin utilizarea unui motor de antrenare cu doua turatii, fie prin utilizarea unui dispozitiv de modificarea a frecventei de alimentare.

Firma Rotocold are ca si caracteristici principalte pentru seria de compresoare cu 8 palete, urmatoarele caracteristici:

- materiale componente: polimeri si fibre de carbon;
- turatia nominala: 1450…4000 rot/min;
- turatia maxima admisa: 6000 rot/min;
- debit: 12,8…80,4 m3/h;
- agenti frigorifici: R22 si R502.
Cuprins Cap.ant. Cap.crt. Pag.ant. Pag.urm. Cap.urm.