Cuprins Cap.ant. Cap.crt. Pag.ant. Pag.urm. Cap.urm.

Ungerea are ca scop asigurarea gresajului partilor aflate in miscare relativa: palierele principale, capurile bielelor, picioarele bielelor, cilindrii, si garnitura mecanica.

Circuitul de ungere prezinta in general urmatoarele elemente:

- un filtru de aspiratie cu cadere de presiune redusa, imersat in baia de ulei;

- o pompa de ulei antrenata de arborele cotit: in prezent sunt utilizate doua tipuri de pompe: cu angrenaj exterior, echilibrate dar cu un singur sens de rotatie si cu angrenaj interior, reversibile, pentru compresoare ermetice si semiermetice, la care nu poate fi predefinit sensul de rotatie;

- un racitor de ulei pentru racirea uleiului refulat de pompa intr-un schimbator aflat fie in afara compresorului, fie in interiorul carterului, racirea realizandu-se fie cu apa, fie cu vapori de agenti frigorific aspirati;

- un filtru suplimentar la iesirea din schimbator pentru eliminarea impuritatilor metalice sau de grafit (carbune), care utilizeaza site foarte fine ( in general 20 m m) si pot fi prevazute uneori cu un magnet introdus pe circuitul de ulei;

- un regulator de presiune (presostat diferential de ulei) care mentine presiunea din circuitul de ungere la o valoare cu 2-3 bar peste presiunea de aspiratie, cu ajutorul unei supape reglabile din exteriorul compresorului, amplasata de constructori inainte de distributia uleiului sau la sfarsitul circuitului. In ambele cazuri excesul de ulei este reintrodus in carter.

- un distribuitor: In general uleiul curat si racit circula prin canalul prevazut in vibrochen de unde este distribuit spre diferitele puncte de ungere mentionate anterior: paliere, cuzineti, garnitura mecanica, etc. Acesta poate servi si ca fluid hidraulic motor pentru comanda variatoarelor de putere frigorifica.

Uleiul se poate reintoarce in carter prin urmatoarele puncte: neetanseitati interne ale palierelor si manetoanelor, neetanseitati permanente ale presgarniturii, raclajul peretilor interni ai cilindrilor, camerele de aspiratie, descarcarea supapei regulatorului, returul separatorului de ulei.

La utilizarea freonilor, este adesea necesara mentinerea temperaturii uleiului in carter, pe durata perioadelor de oprire in intervalul 50-60° C, pentru a evita diluarea prea puternica a uleiului cu agent frigorific. Aceasta incalzire se realizeaza cu ajutorul unei rezistente electrice montate intr-o teaca de protectie, in baia de ulei, a carei temperatura este reglata de un termostat. In timpul functionarii compresorului, rezistenta nu mai este alimentata.