Cuprins Cap.ant. Cap.crt. Pag.ant. Pag.urm. Cap.urm.

Reglarea puterii frigorifice – Sistemul cel mai utilizat in compresoarele industriale consta in blocarea supapei de aspiratie in pozitie deschisa, pentru cilindrul sau cilindrii care practic vor fi suprimati din punct de vedere functional. In acest scop, discul inelar al supalei este ridicat prin diferite mijloace: tija ridicatoare, piston inelar, etc. Fiecare din acestea se deplaseaza in interiorul camasii cilindrului, cursa fiind foarte mica, astfel incat sa corespunda cursei supapei. Un asemenea sistem este prezentat in figura 1.7.


Fig. 1.7. Dispozitiv de reglare a puterii frigorifice
1 – corp supapa de aspiratie; 2 – arc supapa de aspiratie;
3 – garnitura toroidala; 4 – carter; 5 – corp supapa de refulare;
6 – placa amortizoare refulare; 7 – supapa de aspiratie;
8 – camasa cilindrului; 9 – piston de reglare a puterii;
10 – supapa de refulare; 11 – scaun supapa refulare;
12 – arc piston de reglare; 13 – piston; 14 – scaun supapa aspiratie;
15 – ghidaj piston de reglare

In general, aceste sisteme echipate cu resorturi pentru revenire sunt actionate prin una din urmatoarele modalitati:

- presiunea uleiului admis printr-un ventil solenoidal cu trei cai;

- presiunea vaporilor comprimati admisi printr-un ventil solenoidal;

- un dispozitiv mecanic actionat tot de presiunea uleiului.

Exista si un procedeu care utilizeaza un servomotor autonom, care mentine constanta presiunea in carter (de aspiratie) la o valoare prestabilita. Acest dispozitiv este utilizat in special pe grupuri de racire a apei.

In general, sistemul de reglare a puterii frigorifice prin eliminarea cilindrilor, poate sa fie utilizat pe compresoare avand minim trei cilindri, astfel incat sa ramana suficienti cilindri activi.

Mai pot fi mentionate si alte doua modalitati de reducere a puterii frigorifice:

- deschiderea unui orificiu de scurtcircuitare intre doi cilindri;

- deschiderea proportionala a supapelor de aspiratie prin intarzierea inchiderii, ceea ce conduce la reducerea debitului aspirat.

Pornirea cu sarcina redusa – daca se aplica la toti cilindrii, permite utilizarea de motoare electrice cu cuplu si curent absorbit mai reduse. Cilindrii sunt reintrodusi in sarcina normala atunci cand presiunea in circuit se stabilizeaza, fie pe rand, fie doi cate doi.

Cuprins Cap.ant. Cap.crt. Pag.ant. Pag.urm. Cap.urm.